WIELORYBY

by Agnieszka Biernat

 

str tytułj pos2t

15 lutego – ŚWIATOWY DZIEŃ WIELORYBÓW. U nas w domu Wieloryby zagościły prawie w „każdym zakątkach”. Materiały związane z wielorybami zagościły na największej części półek.

 

Naszą naukę-przygodę zaczęliśmy od poznania, co to są Walenie i jak możemy je podzielić.

  1. PODZIAŁ WALENI

Podział zrobiłam na fiszbinowce i zębowce.

Maria Montessori pisała, że nauka powinna zacząć się od konkretu, a później ma przejść do abstrakcji, stąd wyglądało to u nas tak:

1_Podział

POKAZ SLAJDÓW WALENI:

FISZBINOWCE

ZĘBOWCE

2. POZNAJEMY DŁUGOŚCI WALENI

Do tego potrzebujemy takich materiałów, jak:

  • sznurek;
  • miarka;
  • kartki z podpisem waleni (najlepiej usztywnione lub zalaminowany mały obrazek konkretnego walenia), a z tyłu umieszczacie długości walenia.

Wyszliśmy przed dom i sprawdzaliśmy na początku, jak długi jest Płetwal Błękitny, a jaki Białuga. Parę dni później zrobiliśmy następne wieloryby. Dzieci z wielką przyjemnością wykonują takie zadania, a ile się przy tym uczą.

2_Płetwal błękitny_dł

 

3

3. BUDOWA WIELORYBA

Najpierw poznajemy na modelu wieloryba, a później na kartach, które w Montessori nazywa się karty KN, czyli Karty Naukowe

7a

CZĘŚCI WIELORYBA

W bibliotece znaleźliśmy taką książkę:

7b

4. DZIAŁANIE FISZBINÓW

Materiał potrzebny to:

  • miska z wodą;
  • majeranek;
  • mały, gęsty grzebień

Do miski z wodą wrzuć majeranek, który symbolizuje nam to, co zjadają wieloryby, czyli Kryl, a grzebień to dla nas fiszbiny Płetwala Błękitnego.

6_Fiszbiny

DZIAŁANIE FISZBIN

5. NASZA KREATYWNOŚĆ

Zaznaczam, że to zamieszczam tylko część kreatywności dzieci. Zrobiliśmy wieloryby z papieru, powstała Orka z balona, a także spontanicznie wykorzystaliśmy gąbki i stworzyliśmy cienie wielorybów.

4_z papieru

5b

GNIOTEK

6_z gąbki 6. FILMY,

które polecamy to (podaje linki, gdzie można je obejrzeć):

  •  NA RATUNEK WALENIOM , to film, który pokazuje niezwykłą historię, która w 1988 roku zjednoczyła świat.
  • na-ratunek-wielorybom-u-iext9388988
  • ŻYCIE Z ORKAMI, to film dokumentalny z dużą dawką wiedzy.

Jeśli chcesz otrzymywać:

  • więcej materiałów do Montessori DIY;

  • karty Montessori FREE;

  • inspirujące cytaty;

  • inspiracje na weekend;

zapraszam do zapisów na NEWSLETTER, a już wkrótce dostaniesz dostęp do BIBLIOTEKI „MONTESSORI +”

 

podpis__pod_postem

Please follow and like us:
error

You may also like

24 komentarze

Irena 22 lutego 2016 - 13:10

Rewelacja…:) Dziękujemy…:)dzieci dalej chcą się uczyć o wielorybach, 🙂

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 19:50

🙂 Mają dobrego nauczyciela, który dobrze inspiruje 🙂

Reply
Kasia 22 lutego 2016 - 21:20

Aga – majeranek powala z nóg 🙂 jesteś wielka!

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 13:25

🙂 Wielka to jestem chyba tylko „duchem” 🙂 Dziękuje

Reply
Nina / Worldschool Explorers 22 lutego 2016 - 21:26

Agnieszka jestem zachwycona Twoim postem!!! U nas w domu tez swietowalismy ten dzien. Zary ulubiona maskotka to delfin Hania przywieziony z zoo w Barcelonie. Byly wiec urodziny Hani, byl tort 🙂 robilismy sporo w tym temacie, ale kilka pomyslow kradne! Eksperyment swietny. Gdy jyz znajde czas aby opisac na blogu nasz dzien wieloryba, pozwole sobie podlinkowac ten wpis. Moge? Pozdrawiam!!!

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 19:48

Widziałam Wasz tort. Przepiękny. Piszcie, co Wy zrobiliście w tym dniu. A odnośnie podlinkowania, to bardzo dziękuje, udostępniaj 🙂

Reply
Ola 23 lutego 2016 - 00:14

Aga Majeranek i sznurki mnie zachwyciły 🙂 Bardzo pomysłowe!!!

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 13:28

Przyznaję się, że ten pomysł już widziałam, ale go zmodyfikowałam, bo u nie sznurki nigdy nie pomylą się, bo mają dobrze przyklejony obrazek z podpisem i długością wieloryba i materiał ten będzie nam jeszcze służył przez najbliższe lata. Przecież za rok też będzie Dzień Wieloryba 🙂

Reply
Asia 23 lutego 2016 - 07:25

Rewelacja!

Reply
Asia 23 lutego 2016 - 07:27

Z lekcja wielorybów czekam na dostawę wielorybów jeszcze:-)

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 13:29

Jeżeli kupiłaś tam, gdzie Ci polecałam, to będziecie bardzo zadowoleni.

Reply
Agnieszka 23 lutego 2016 - 09:46

Ale super! świetne materiały! sama chciałabym wziąć udział w lekcji 😉

Reply
Agnieszka Biernat 23 lutego 2016 - 13:30

🙂

Reply
Ania 23 lutego 2016 - 21:24

Agnieszko- pewnie trafiliście już do naszego wrocławskiego Muzeum Przyrodniczego, tam przecież można z bliska zobaczyć wielorybi szkielet, wprawdzie „młodzika” bo 3-letniego wieloryba, ale też robi wrażenie :). Piękna lekcja :).

Reply
Agnieszka Biernat 24 lutego 2016 - 02:38

O, tak. Byliśmy tam i to nie jeden raz. Dziękuje za przypomnienie, bo znajdę zdjęcie i coś opiszę 🙂 Mój syn uwielbia ten szkielet i jak byliśmy w muzeum to długo go obserwował, liczył odległość.

Reply
Katarzyna P 24 lutego 2016 - 22:51

Rewelacja 😉

Reply
Brygida 12 lutego 2017 - 22:11

Jak wspaniale, że odkryłam ten blog. Teraz czekam z niecierpliwością na Twoje posty, które stały się dla mnie prawdziwą inspiracją!. Czy figurki, których uzywałaś w trakcie prezentacji to firma Safari? Mam kilka figurek morkich zwierząt Schleich i teraz zastanawiam się jak będzie z proporcjami zwierząt, jeśli kupię Safari.

Reply
Agnieszka Biernat 12 lutego 2017 - 22:39

Tak, figurki to Safari. Miło czyta się, gdy mam czytelnika 🙂

Reply
Brygida 12 lutego 2017 - 23:59

Agnieszko, właśnie obejrzałam ” Na ratunek wielorybom”. Bardzo dziękuję!

Reply
Wiola 12 lutego 2017 - 22:50

Cudo. Jak zawsze

Reply
Justyna 13 lutego 2017 - 07:56

Super

Reply
Karolina / Nasze Bąbelkowo 15 lutego 2017 - 19:42

Ten wpis (i cały blog) to prawdziwa skarbnica wiedzy ! 🙂 Będę tu częściej zaglądać po inspiracje do zabaw z moim synkiem 🙂

Reply
Marta Kraszewska 15 lutego 2017 - 19:43

Genialny pomysl z tym.zmierzeniem na dworze, jak dlugi jest pletwal błękitny. Musimy też tak zrobić.

Reply
Marta K 15 lutego 2017 - 23:06

Nawet nie wiedziałam, że dzisiaj takie święto. Świetne inspiracje do nauki i zabawy, a pomysł ze sznurkiem mega! U nas na razie proste zabawy i mało nauki, ale inspiracje sobie zapisuję na przyszłość 🙂

Reply

Leave a Comment

Translate »